مشاهده ی رمز های ذخیره شده wifi

نمایش رمز های ذخیره شده ی وای فای

آیا تا به حال فقط با یک دستگاه به Wi-Fi خود وصل شده اید و برای وصل شدن با یک دستگاه دیگر به رمز عبور Wi-Fi خود احتیاج دارید؟ در این مقاله نحوه مشاهده رمزهای عبور ذخیره شده Wi-Fi در Windows ،macOS ، iOS و Android ذکر شده است.

دیدن رمز های عبور ذخیره شده ی وای فای

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به خانه دوستتان رفته باشید و به رمز عبور Wi-Fi خانه آنها نیاز داشته باشید، اما صاحب خانه مشغول کاری باشد و در دسترستان نباشد. شاید بار قبلی که به این خانه آمده اید لپ تاپ شما به Wi-Fi آنها متصل شده و حالا شما می خواهید با تلفن همراه خود به آن Wi-Fi وصل شوید، در این حالت به جای پرسیدن رمز عبور Wi-Fi از صاحب خانه، می توانید رمز عبور Wi-Fi را از دستگاه متصل شده خود به دست آورید و آن رمز عبور را روی سایر دستگاه های خود تایپ کنید. در اینجا نحوه این کار توضیح داده شده است.

مشاهده رمز عبور WI-FI در ویندوز

نمایش رمز های عبور ذخیره شده در ویندوز

در ویندوز مشاهده رمز عبور، مادامی که در حال حاضر به شبکه مورد نظر وصل باشید، آسان است. منوی Start را باز کرده و ” Network Status” را جستجو کنید، سپس بر روی دکمه Change Adapter Options که در فهرست تنظیمات ظاهر می شود، کلیک کنید. (اگر از ویندوز ۷ استفاده می کنید، Control Panel را باز کرده و مسیرNetwork and Internet  >  Network Connections را دنبال کنید.)

با کلیک راست بر روی آداپتور Wi-Fi رایانه خود در این لیست،Status  >  Wireless Propertiesرا انتخاب کنید. در زبانه Security، یک باکس رمز عبور پر شده با چندین نقطه را مشاهده می کنید – روی کادر Show Character کلیک کنید تا رمز عبور به صورت متنی ظاهر شود.

اگر می خواهید رمز عبور شبکه ای را به دست آورید که در حال حاضر به آن متصل نیستید، این فرآیند کمی پیچیده تر می شود. می توانید یک برنامه شخص ثالث مانند Magical JellyBean WiFi Password Revealer را بارگیری کنید، که این برنامه رمزهای عبور همه شبکه های ذخیره شده را به شما نشان می دهد.

اگر ترجیح می دهید برای به دست آوردن رمز عبور، هیچ نرم افزاری را نصب ننمایید، می توانید رمز عبور را از Windows Command Prompt نیز پیدا کنید. منوی Start را باز کنید، “Command Prompt” را جستجو کنید، روی آن کلیک راست کنید و گزینه Run As Administrator را انتخاب کنید. سپس دستور زیر را اجرا کنید تا لیستی از شبکه هایWi-Fi ذخیره شده را ببینید:

netsh wlan show profile

شبکه مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید، سپس دستور زیر را اجرا کنید:

netsh wlan show profile name=”MyNetwork” key=clear

(MyNetwork را با نام شبکه ای که قبلاً پیدا کرده اید جایگزین کنید.) اطلاعاتی درباره شبکه از جمله “Key Content” یا رمز عبور به شما ارائه می شود.

مشاهده رمز عبور WI-FI در سیستم عامل MAC

راه های مشاهده رمز های ذخیره شده وای فای در سیستم mac

سیستم عامل mac اپل رمزهای عبور Wi-Fi را در دسته کلید (keychain) خود ذخیره می کند، که می توانید با باز کردن برنامه Keychain Access، آنها را مشاهده کنید. Command + Space را فشار دهید تا Spotlight باز شود، ” keychain access” را جستجو کنید و برنامه را باز کنید. سپس از نوار جستجو برنامه Keychain Access استفاده کنید تا نام هر شبکه Wi-Fi را که در گذشته به آن متصل شده اید، جستجو نمایید.

وقتی شبکه را در لیست مشاهده کردید، روی آن دوبار کلیک کنید تا رمز عبور ورودی آن را ببینید. برای دیدن رمز عبور به صورت متنی، باید کادر Show Password را در قسمت پایین آن فعال کنید.

مشاهده رمز عبور WI-FI در ANDROID

نمایش رمز های وای فای ذخیره شده در اندروید

متأسفانه مشاهده رمزهای Wi-Fi در سیستم عامل های موبایل به طرز چشمگیری دشوارتر است. اگر خوش شانس باشید و تلفن همراه شما از اندروید ۱۰ استفاده کند، رمز عبور Wi-Fi به راحتی در دسترس قرار می گیرد: کافیست مسیرSettings  > Network & Internet  >  Wi-Fiرا دنبال کنید و شبکه مورد نظر را انتخاب نمایید.

(اگر در حال حاضر به این شبکه متصل نیستید، لازم است که روی Saved Networks ضربه بزنید تا سایر شبکه هایی که در گذشته به آنها متصل شده اید را مشاهده کنید.) سپس، روی دکمه Share ضربه بزنید و رمز شبکه در زیر کد QR ظاهر می شود.

در هر تلفن همراه اندرویدی به جز اندروید ۱۰، رمز عبور شبکه Wi-Fi غیر قابل مشاهده است، مگر اینکه تلفن همراه شما روت شده باشد. اگر تلفن همراه شما روت شده است، یک کاوشگر فایل سازگار با دستگاه روت شده، مانند Solid Explorer می تواند به شما در یافتن رمز عبور Wi-Fi کمک کند: کافی است به data/misc/wifi بروید و فایل wpa_supplicant.conf را باز کنید.

در داخل این فایل، می توانید نام شبکه را به همراه رمز عبور آن پیدا کنید. توجه داشته باشید که مکان آن فایل و اثربخشی این روش ممکن است از یک دستگاه به یک دستگاه دیگر متفاوت باشد، چرا که ممکن است برخی رمزهای عبور را درون wpa_supplicant.conf رمزگذاری کنند.

مشاهده رمز عبور WI-FI در IPHONE

دیدن رمز های ذخیره شده ی وای فای در آیفون

به این دلیل که شرکت اپل ویژگی مشاهده رمزهای عبور Wi-Fi را در iOS ایجاد نکرده است، این امر در تلفن همراه آیفون به سادگی اتفاق نمی افتد. اگر رمزهای عبورWi-Fi  آیفون خود را با iCloud Keychain همگام سازی می کنید، می توانید از دستورالعمل های Mac که در بالا ذکر شده است، برای دیدن رمز عبور در رایانه استفاده کنید. این روش در Mac کار خواهد کرد، حتی اگر هرگز با این دستگاه به آن شبکه وصل نشده باشید. اگر در این شرایط یک دستگاه Mac در دسترس ندارید، تقریبا هیچ شانسی برای به دست آوردن رمز عبورWi-Fi   ندارید.

اگرچه این امر در سال های اخیر خیلی کم شده است، اما “فرار از زندان (jailbreaking)” تلفن شما گزینه های دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. در حال حاضر فقط کاربران اختصاصی برای هک کردن دستگاه iOS خود این فرایند را انجام می دهند، اما اگر قبلا از فرار از زندان یا jailbreaking  استفاده نموده اید، به Cydia بروید (یک App Store برای گوشی های فرار از زندان کرده) و به جستجوی رمزهای عبور Wi-fi بپردازید.

این ابزار رمزعبورها را به شما نشان می دهد، اگرچه بسته به نسخه نرم افزار فرار از زندان (jailbroken software) شما ممکن است کار کند یا کار نکند. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چندین برنامه مشابه دیگر در Cydia وجود دارد که ارزش امتحان کردن دارند.

صفحه مدیر روتر را بررسی کنید

نمایش رمز های عبور ذخیره شده ی وای فای  در آیفون

اگر این موارد را تا اینجا خوانده اید و هنوز به رمز عبور دسترسی پیدا نکرده اید، گزینه دیگری (یک روش مشکوک) نیز وجود دارد: ابزارهای مدیریت روتر Wi-Fi را بررسی کنید. اگر اطلاعات شبکه Wi-Fi را در دستگاه خود مشاهده می کنید – به عنوان مثال با کلیک روی “i” در کنار نام Wi-Fi در تنظیمات iOS – می توانید آدرس IP روتر را ببینید که معمولاً چیزی شبیه به 192/168/0/1 خواهد بود.

آدرس IP را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنید و از سایتی مانند routerpasswords.com استفاده کنید تا ببینید آیا نام کاربری و رمزعبور پیش فرض برای آن مدل روتر به شما اجازه دسترسی به تنظیمات روتر را می دهد یا خیر. (اگر شماره مدل روتر را نمی دانید، احتمالا این شماره در صفحه ورودی موجود است و یا اینکه می توانید آن را از روی خود روتر پیدا کنید.) بخش تنظیمات Wi-Fi را پیدا کنید، حالا ممکن است بتوانید رمز عبور شبکه را مشاهده کنید.

اگر صاحب شبکه رمز عبور ورودی به مدیریت روتر خود را تغییر داده باشد – که همه به دلایل امنیتی باید این کار را انجام دهند – دیگر قادر به انجام این کار نخواهید بود و اگر صاحب این شبکه اجازه این کار را به شما نداده است، به طور کلی فکر خوبی نیست به تنظیمات روتر شخص دیگری وارد شوید. (تنها در صورتی ایرادی ندارد که این شبکه برای شخص شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده شما باشد.) فقط وقتی داخل تنظیمات روتر شخص دیگری هستید، چیزی را تغییر ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 16 =