جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبانهای برنامه نویسی


جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبانهای برنامه نویسی
 : برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی چه باید کرد ؟ با در نظر گرفتن ده‌ها زبان برنامه نویسی استاندارد و صدها زبان فعال دی برای یادگیری می‌تواند سخت باشد. اگر قرار باشد هزاران ساعت صرف مطالعه و تمرین کنید، نتایج باید ارزشمند باشند. 

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، انتخاب‌های قدرتمند زیادی(شامل جاوا، پایتون، سی شارپ و …) وجود دارند و شما با انتخاب آنها راه اشتباه نخواهید رفت. در این مقاله به معرفی جاوا اسکریپت به عنوان یکی از بهترین زبانهای برنامه نویسی خواهیم پرداخت.

جاوا اسکریپت برای یادگیری آسان است

اجازه دهید از همین الان اعلام کنیم کلمه “آسان” در زبان های برنامه نویسی نسبی است. اگر شما هیچ تجربه کد نویسی ندارید، در این صورت راه یادگیری برنامه نویسی بدون در نظر گرفتن زبانی که انتخاب می‌کنید می‌تواند سخت باشد. اما با در نظر گرفتن جایگزین‌های این زبان، جاوا اسکریپت در مقیاس آسان‌تری برای یادگیری قرار دارد.

همچنین جاوا اسکریپت قواعد زبان راحت‌تری دارد. برای حل یک مشکل راه‌های زیادی در آن وجود دارد،و شما را مجبور به نوشتن کد‌ها در یک روش خاص نمی کند.قصد دارید از ساختار شی گرا استفاده کنید؟ مشکلی ندارد. نمیخواهید استفاده کنید؟ باز هم مشکلی ندارد. 

جاوا اسکریپت یک زبان پویا محسوب می‌شود به این معنا که شما نباید درباره ساختار داده، تخصیص متغیر و غیره نگران نباشید. 

این زبان نرم و انعطاف پذیر است که در نتیجه آن کد‌های کوتاه، خوانا و خارج از تصور است.

ویژگی‌های جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا در دسترس امروزی است، این بدان معنا است که جزییات ریز از نحوه کارکرد کامپیوتر‌ها از این زبان حذف شده است. شما کدهای قابل خواندن توسط انسان را می‌نویسید که این کد‌ها توسط جاوا اسکریپت ترجمه می شوند، و در آن شما هرگز مجبور نیستید با حافظه، caches، بیت ها و یا هر چیز دیگری که می‌تواند برای شما سخت باشد درگیر شوید.

جاوا اسکریپت همچنین یک جامعه بزرگ از کهنه کاران و مبتدیان دارد. شما می‌توانید تعداد زیادی آموزش رایگان ،دوره های آنلاین و دوره‌های غیررایگان با یک جستجو در وب پیدا کنید. بیشتر این دوره‌ها ارزش پرداخت پول را دارند. منابع جاوا اسکریپت بی پایان هستند. انجمن‌های آن در همه جا وجود دارند اگر هر زمان احساس کردید که گیر افتاده‌اید می‌تواند منابع کمکی را پیدا کنید.

جاوا اسکریپت می‌تواند برای هرچیزی استفاده شود ، بسیار خوب، “همه چیز” می‌تواند اغراق آمیز باشد. اما این درست است که جاوا اسکریپت مسلما زبان برنامه نویسی همه کاره در همه زمان‌ها است، و در ساخت هر نوع نرم افزار و هر نوع برنامه نویسی توانا است.

کارهایی که می‌توانید با جاوا اسکریپت انجام دهید

  • وبسایت‌های پویا

جاوا اسکریپت تنها زبانی است که می‌تواند وبسایت های پویا در Front end ایجاد کند، بنابراین اگر می‌خواهید ابزار‌های تحت وب پیشرفته ایجاد کنید باید آن را یاد بگیرید اما این روز‌ها، جاوا اسکریپت می‌تواند برای back end سرور با جایگزین شدن آن با زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP و Asp مورد استفاده قرار گیرد.

  • اپ‌های موبایل

درست است، جاوا اسکریپت می‌تواند برای ساخت اپلیکیشن‌های اندروید و IOS مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت اپایکیشن به کمک جاوا اسکریپت
  • اپ‌های چند سکویی و دسکتاپ

شما می‌توانید اپ‌های دسکتاپ با قابلیت‌های کامل با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد کنید. در بسیاری از موارد این امر به شما اجاره میدهد تا یک وب اپ را ایجاد و با کمی تغییر برای پلتفرم های دسکتاپ خروجی بگیرید.نمونه‌های آن اپلیکیشن‌های با محبوبیت بالا شامل vs code، Discord و Mailspring است.

  • بات ها و ابزار‌های Api

گیت هاب شامل انبوهی از بات‌های اوپن سورس جاوا اسکریپت و کد پایه است که می‌توانید برای ساخت ابزار‌های جالب استفاده کنید، به خصوص برای تعامل با یک Api که توسط یک سرویس ارائه می شود(مانند slack، discord، Paypal، Spotify،  Reddit و غیره).

  • رزپری پای و آردوینو

یکی از ابعاد جالب استفاده از ترکیب رزپری پای، آردوینو و node.js اتومات سازی خانه است.

  • برنامه نویسی پهپاد‌ها

اگر شما علاقمند به پهپاد و کوادکوپتر ها هستید پس ممکن است به nodecopter علاقمند باشید، یک کتابخانه node.js که به شما اجازه میدهد یک پهپاد parrot AR 2.0 را برنامه ریزی کنید تا کار‌هایی مانند نشستن، بلند شدن، چرخیدن، پرواز کردن در مسیر خاص و از این قبیل انجام دهد.کاربرد جاوا اسکریپت در برنامه نویسی پهباد ها

برای کدنویسان جاوا اسکریپت همیشه کار هست!

با توجه با شاخص‌ها، جاوا اسکریپت در جایگاه ششم رایج ترین زبان برنامه نویسی قرار دارد. با توجه به انالیز‌ها، جاوا اسکریپت دومین جایگاه در تقاضا در بین زبان های برنامه نویسی را برای متخصصان در آمریکا دارد. در دسامبر 2017 ، 7200 فرصت شغلی در ماه برای جاوا اسکریپت وجود داشت.

میانگین درآمد سالیانه یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت72.500 دلار است. اگر موقعیت بهتری پیدا کنید این درآمد میتواند بالاتر هم باشد. برای مثال، موقعیت توسعه دهندگان front end میانگین دستمزد سالیانه 88.500 دلار را دارد در حالی که توسعه دهنده ارشد front end میانگین 119.500 دلار دستمزد دارند.

راهی که شما پیموده اید ممکن است متفاوت باشد، اما همه اینها برای نشان دادن این است که شما با جاوا اسکریپت و افزایش مهارت هایتان در آن می‌توانید یک زندگی راحت را تجربه کنید. و چون جاوا اسکریپت یک زبان همه کاره است، می‌توانید حرفه و یا صنعتی که در آن مشغول هستید را بدون مجبور بودن به یادگیری زبان جدید تغییر دهید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت آینده ای روشن دارد 

ECMAscript در واقع یک نسخه استاندارد سازی شده از جاوا اسکریپت است که با هدف بهبود ضعف‌های ساختاری ایجاد شده است.  ECMAscript  6 که به اختصار با نام ES6 شناخته می شود در سال 2015 منتشر شد که نقشی اساسی در انقلاب ارزش آینده این زبان ایفا کرده است.

پس از آن، ECMAscript هر ساله در حال به روز رسانی بوده است، در سال 2015/ES6 به دنبال آن ES2016 و سپس ES2017. 

در هنگام نوشتن این مقاله نسخه ES2018 برای چندین ماه در حال کار بوده و همچنان تا چند ماه دیگر تا زمان انتشار نسخه بعد در حال کار خواهد بود. به علاوه، همیشه یک نسخه آینده در حال کار از آن وجود دارد(با نام ES.Next)

سخن پایانی 

به عبارت دیگر، جاوا اسکریپت یک زبان در حال تغییر و تحول است تا بتوانید نیاز‌های جامعه و دنیا را برآورده کند. جاوا اسکریپت به کمک فریمورک‌هایش در طی این سال‌ها پیشرفت شگرفی کرده است.

اجازه دهید فراموش نکنیم که تحول این زبان مساوی با رشد کلی در توسعه وب است. همان طور برای وب اپلیکیشن‌ها، و همچنان هیچ نشانی از متوقف شدن این روند به چشم نمی‌خورد. 

بسیاری از دستگاه های اینترنتی نیاز دارند تا پرتال‌های وب و رابط‌های اختصاصی خود را داشته باشند. و همان طور که اپ‌های موبایل و دسکتاپ با زبان جاوا اسکریپت نوشته می شوند همچنان نیاز به کدنویسان جاوا اسکریپت برای نگهداری از آنها تا 5 الی 10 سال وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 4 =